Sweet summer - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu Sweet summer - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu

Sweet summer

Door: Saskia Marshall

Blijf op de hoogte en volg Saskia

16 Maart 2016 | Guatemala, Quetzaltenango

3 dagen werk ik nu al als vrijwilliger op het teenshelter project. Het wordt er nog niet makkelijker op... De meiden worden langzamer wat losser en vertellen mij hun verhaal. Ik heb het helaas niet droog kunnen houden. Een meid van 16 jaar die nooit kind heeft kunnen zijn, al getrouwd was om vervolgens op alle fronten misbruikt te worden en ook nog is een kindje op de wereld heeft gezet. Dan ben je toch wel even dankbaar dat wij zijn opgegroeid in Nederland. Nog steeds kan ik lastig omgaan met het meisje van 11 jaar oud die op het punt van bevallen staat, het klopt gewoon niet. Het maakt me boos en verdrietig maar tergelijkertijd voel ik ook heel sterk de onmacht. Toch is het zo mooi om de meisjes te zien lachen met elkaar, hoe sterk moeten zij wel niet zijn als ze op dit punt van hun leven toch nog positief kunnen zijn. Ik bewonder ze! Gisteren heb ik een groepje meiden samen met Marina engelse les gegeven. Uh geprobeerd dan... Het motiveert me wel om keihard aan me Spaans te werken, ik wil zo graag echt met ze kunnen praten. Natuurlijk versta ik ze in grote lijnen wel maar zij begrijpen mij niet. Waar ik normaal mezelf met handen en voetenwerk en engels verstaanbaar probeerde te maken, doe ik dat nu gewoon met slecht gesproken spaans. Oefenen, oefenen en nog is oefenen is de sleutel de tot succes. Ik weet nu wat meer over het huis waar de meiden wonen. Ze mogen niet naar buiten, kun je nagaan dat sommige meiden daar langer dan een jaar verblijven... Het is te gevaarlijk voor hen om de straat op te gaan. Ze kunnen in een oud patroon vallen of gevonden worden door wie kwaad wilt maar ze kunnen ook weglopen en hun kind dus als wees achter laten. De meiden volgen lessen zoals ze dat op school zouden krijgen en ook veel voorlichting over drugs, seks en huwelijk. Mochten er nog mensen zijn die graag iets willen betekenen voor de kinderen hier.... Er is een tekort aan speelgoed, kleding, kleurtjes, papier, luiers noem het maar op. Mocht je dus van spullen af willen, neem gerust contact met me op!!! Alles is welkom. Zo dan nu tijd voor gezellige praat :-) gisteren ben ik opnieuw naar de hotsprings geweest. HEMELS! We hadden een gezellig clubje van 16 personen bij elkaar gezocht en een prive busje gehuurd. Het was erg gezellig. Echt ik kan er over blijven praten maar wat is het toch gigantisch leuk om mensen vanuit de hele wereld te ontmoeten. Je leert zo veel van elkaar! Ik zit momenteel op het dakterras met me eerste biertje sinds het ziek zijn van afgelopen weekend. Smaakt goed hoor! Vanavond gaan we naar het theater voor de laatste avond van het Jazz Festival en daarna gaan we lekker uiteten en ik gok salsa dansen want het is woensdag. Ik heb er weer zin in hoor :-) Inmiddels is de zomer aangebroken in Guatemala. Geen koude nachten en frisse ochtenden meer. Sweet summer has arrived. Hasta luego!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Guatemala

Quetzaltenango - Monterrico - Antigua

Recente Reisverslagen:

12 April 2016

Adios Monterrico, Hola Antigua!

09 April 2016

Monterrico!

05 April 2016

Kleine update...

30 Maart 2016

Antigua

24 Maart 2016

The great escape
Saskia

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 22127

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 22 November 2016

New-Zealand

27 Augustus 2016 - 16 Oktober 2016

Vietnam

18 Juni 2016 - 31 Juli 2016

Indonesie

31 Juli 2016 - 27 Juli 2016

Nepal

14 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Suriname

15 April 2016 - 13 Mei 2016

Peru

03 Maart 2016 - 15 April 2016

Guatemala

Landen bezocht: