Moray en Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu Moray en Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu

Moray en Machu Picchu

Door: Saskia Marshall

Blijf op de hoogte en volg Saskia

04 Mei 2016 | Peru, Machu Picchu

Hola! Afgelopen zaterdag ben ik met Ashten naar Moray geweest. Daar kwamen we natuurlijk niet zonder slag of stoot... We hadden namelijk de 'verkeerde' bus, normaliter zou de bus naar een punt moeten rijden waar je dan verder kunt met de taxi. Deze meneer bracht ons naar Ollantaytambo wat op zich ook geen straf is want daar zijn ook prachtige ruïnes. Maar dat was gewoon niet en plan en onze Ashten houdt graag vast aan het originele plan.. Dus daar stonden we op zoek naar vervoer richting Moray. Na wat onderhandelen hebben we een goede deal kunnen sluiten! We hadden officieel namelijk per persoon 70 sol moeten betalen voor een boleto turistico om dus Moray in te kunnen komen, deze kaart is dan 2 dagen geldig en kun je voor bijna elke ruïne gebruiken om binnen te komen. Deze aardige meneer kende wel iemand die bij Moray werkte en wilde wel een goed woordje voor ons doen. Mooi verhaal dachten wij natuurlijk eerst zien dan geloven. Het was ongeveer 40 minuten rijden naar Moray en daarna zou hij ons ook naar Cusco brengen omdat hij sowieso die kant op moest. Dit alles zou hij willen doen voor 70 sol totaal dus 35 per persoon om Moray binnen te komen, überhaupt daar te komen en dus een 1,5 uur durende taxi rit terug naar Cusco. Deal! Ashten vertrouwde het niet helemaal maaruh.. who cares het was een taxi van een officieel taxi bedrijf met nummer en al. Wat kon er mis gaan? En ik kan je vertellen dat alles meer dan uitstekend is verlopen, uiteraard! We hebben een super dag gehad en wauw wat indrukwekkend is Moray. Vooral omdat niemand eigenlijk weet waarom de inca's dat nou eigenlijk gebouwd hebben.. En echt geloof me op de foto's lijkt het 'klein' maar het is immens groot en gigantisch diep. Ik zou er niet naar beneden willen gaan.. Meer omdat ik daarna niet meer omhoog zou willen klimmen. De volgende dag (zondag) in de ochtend om 06.00 heb ik de taxi genomen naar plaza de armaz het 'centrum' van Cusco. Hier zou ik om 06.30 opgehaald worden door een bus die mij naar het treinstation in Ollantaytambo zou brengen. Uiteraard waren ze er pas rond 7 uur en was ik inmiddels een ijsblokje want de ochtenden zijn hier namelijk erg koud.... Rond 9 uur ben ik daar aangekomen en mijn trein vertrok pas om 11 uur dus had ik nog genoeg tijd om lekker te ontbijten en wat rond te wandelen. Er zijn daar ook ruïnes waar je uiteraard ook betaald om binnen te komen, maar laat ik nou de uitgang gevonden hebben per ongeluk waar dus geen beveiliging staat. Ik heb dus even een gratis kijkje genomen bij de ruïnes van Ollantaytambo, oepsie! Tijd om naar de trein te gaan en daar aangekomen ging alles heel snel. Ik liet mijn ticket en paspoort zien en ik werd gelijk de trein in begeleid. Ik zat gezellig bij een groep van 12 Amerikanen met de leeftijd van 70+ dat is natuurlijk altijd gezellig. Het stel dat tegenover mij zat waren erg geïnteresseerd in mijn reis. Het kostte aardig wat moeite om hen dit uit te leggen omdat ze niet wisten waar de landen lagen en ook nog is slechthorend waren. Goed 30 minuten later dacht ik dat ze het allemaal begrepen hadden tot hun Peruviaanse gids naast mij kwam zitten en het stel hem vertelde dat ik een geweldige meid ben en dat ik wel 9 weken in Peru aan het reizen ben. SERIEUS? Ik heb net 30 minuten lang met veel pijn en moeite uitgelegd dat ik 9 maanden reis, vrijwilligerswerk doe en ik heb ze zelfs op google maps laten zien waar alle landen liggen. Wauw...... Ik kon er wel om lachen. Na ongeveer 1,5 uur kwam ik aan in Aguas Calientes. Dit is een stadje aan de voet van de berg waar de verloren stad van de inca's te vinden is: Machu Picchu! De volgende dag was het dan zo ver.. Eindelijk naar Machu Picchu en wat was het MOOI! Het was echt een prachtige dag met alleen maar zon dus alles was onwijs goed te zien. Ik had echt een super leuke groep tijdens de 'rondleiding' en onze gids was ook erg leuk. Hij heeft ons zoveel kunnen vertellen over de geschiedenis van de inca's echt erg indrukwekkend. Wist je bijvoorbeeld dat de inca's de eerste waren die een tijd bepaalde, als je het zou vertalen naar nu is de kleine wijzer van de klok de zon en de grote wijzer de maan. Men weet nog steeds niet hoe de inca's de stad gebouwd hebben. De stenen liggen zo precies op elkaar dat het bijna onmogelijk is dat het met de hand gedaan is. Japanners hebben onderzoek gedaan en hebben geprobeerd een deel na te bouwen en wat denk je.. Het duurde de onderzoekers 5 dagen om 2 stenen op elkaar te krijgen zo precies als de gebouwen van Machu Picchu en dit was met behulp van een machine. Kun je nagaan hoe lang de inca's wel niet gebouwd hebben aan deze prachtige stad zonder machines?! En er zijn nooit gereedschappen gevonden in of rondom Machu Picchu... Het is allemaal zo mysterieus dat het gewoon adembenemend is. Over 20 jaar kom ik zeker nog is terug. Waarom? Er is namelijk op de berg recht tegenover Machu Picchu een nieuwe inca trail ontdekt. Je kunt ook zien dat ze al ongeveer over een kilometer lengte de bomen gekapt hebben. Ze verwachtten boven op de berg (een aardige steile berg) een nieuwe inca stad te ontdekken. Super vet! Na een aantal uren wandelen zijn we terug naar het stadje gegaan en naar de hot springs gegaan. Heerlijk om daar even lekker te relaxen en bij te komen van alle indrukken. Om 19.00 vertrok mijn trein terug naar Ollantaytambo, ik heb heerlijk geslapen en bij aankomst ben ik zo de bus ingedoken. Ook daar was het mijn plan om te slapen tot mijn geweldige oren weer pijn gingen doen.. Echt het is ongelofelijk maar deze keer is het een goede ontsteking. Ik heb de nacht amper geslapen en vandaag heb ik overleefd op pijnstillers. Morgen een bezoekje aan de dokter en hopen op een wonder middel..... Morgen avond om 20.30 vertrekt mijn bus naar Arequipa, ongeveer 11 uur rijden. Ik kom daar dus donderdag ochtend aan en dan neem ik de bus naar Chivay een dorpje op de Colca Canyon en van daar uit.......... Wie weet?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Machu Picchu

Saskia

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 22128

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 22 November 2016

New-Zealand

27 Augustus 2016 - 16 Oktober 2016

Vietnam

18 Juni 2016 - 31 Juli 2016

Indonesie

31 Juli 2016 - 27 Juli 2016

Nepal

14 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Suriname

15 April 2016 - 13 Mei 2016

Peru

03 Maart 2016 - 15 April 2016

Guatemala

Landen bezocht: