Verliefd op Guatemala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu Verliefd op Guatemala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu

Verliefd op Guatemala

Door: Saskia Marshall

Blijf op de hoogte en volg Saskia

07 Maart 2016 | Guatemala, Quetzaltenango

Ik moet echt even beginnen met een liefdesverklaring aan Guatemala. Wat een GEWELDIG land!! Gisteren is me nieuwe huisgenoot aangekomen, een amerikaan genaamd Pablo. Fijn om te kunnen communiceren met iemand, maar tergelijkertijd ook gevaarlijk omdat me spaans er niet echt op vooruit gaat. In de ochtend ben ik lekker op pad geweest naar het centrum. Op zondag is namelijk iedereen vrij en is er bijna altijd iets te doen zoals een markt. Ik heb lekker wat gestruint door de straten en over de markt. In de middag ben ik wat gaan drinken met Coen en Marina, een andere vrijwilligster. De zon schijnt hier erg fel dus ik was binnen een korte tijd aardig verbrand. Na de biertjes zijn we naar de begraafplaats gelopen, wauw! Die is zo groot dat je er serieus kunt verdwalen. Na wat mooie foto's wilde we terug lopen naar het centrum maar op dat moment begon er een begravenis. Heel bizar om dat mee te maken, ik overdrijf niet als ik zeg dat er zeker een stoet van 60 mensen achter de kist aan liepen. Allen gekleed in zwart maar in een feestelijke stemming. Ik heb me laten vertellen dat een begravenis een feestelijke bedoeling is. Er wordt gedanst en muziek gemaakt. Onderweg naar het centrum kom je minimaal 20 verlaten, in elkaar gedeukte en uitgebrande auto's tegen. Er is vlakbij een police station en die auto's zijn dus allemaal betrokken geweest bij ongelukken of criminele activiteiten. Ze worden dus in de buurt van de station geplaatst zodat ze onderzoek kunnen doen. Bepaalde straten van Xela worden dus eigenlijk gebruikt als auto begraafplaats. Ze worden namelijk nooit meer weggehaald...... Grappig om te zien! In maart wordt Semana Santa gevierd in Guatemala. Dat is een heilige paasweek, maar wordt dus ook de weken voorafgaand gevierd. Super super super vet om te zien. Er is een kunstwerk gemaakt op de straat voor het gemeentehuis. Gemaakt van geverfde houtsnippers en gedroogde blaadjes. Er wordt door iets van 50 man iets wat lijkt op een hele grote grafkist met daarop god gerelateerde figuren gedragen. Allen zijn ze gekleed in zwart of paars. Daar achteraan loopt een orkest, zij zijn gekleed in pak. Met de grote kist lopen zij over het kunstwerk dat gemaakt is op de grond. Mooi om meegemaakt te hebben! Wat dat betreft val ik met me neus in de boter. Eenmaal thuis gekomen werd ik weer verwend met koekjes, cake, chips, kip en gebakken aardappels. En nee dat is niet het avond eten! Een klein uurtje later wordt namelijk het avond eten geserveerd. Gebakken banaan met een soort gehalveerde knakworstjes die gebakken zijn met rijst, salade, taco's, salsa en bonen prut. En ik maar denken dat ik hier slank zou worden..... Uh niet dus! Na het eten ben ik met me nieuwe huisgenoot en Coen naar een film cafe gegaan. We hebben de film alleen nooit gezien. Een lokaal biertje gedronken, dat is een mix van wit en donker bier, smaakt goehoeeed! Vannacht heb ik voor het eerst lekker geslapen en zelfs tot 05.00 in plaats van 04.00, we gaan vooruit. Vanmorgen ben ik voor het eerst naar school gegaan spannend hoor. Zit je dan, no habla espanol. Ik heb prive les van een heel lief vrouwtje die un poco engels spreekt. (Voor onze begrippen geen engels dus) wat een dag zeg. Moeilijk is het toch wel hoor.. Persoonsvormen, heden en verledentijd en de werkwoorden hebben we besproken. Nou ik kan je vertellen dat 5 uur school per dag meeeeer dan genoeg is?! Met een hoofd vol ben ik vertrokken van school. Uiteraard stond me lunch al klaar bij thuiskomst. Vandaag gebakken bloemkool met daar omheen ei. Mmm erg lekker! Zeker een aanrader voor jullie thuis. Uiteraard geserveerd met soep en taco's. Na de lunch ben ik gaan uitbuiken op bed en gezellig gaan skypen met Nederland, al was de verbinding niet al te best omdat ze bezig waren met de kabels die dus gewoon buiten op straat lagen. Al met al een heerlijke dag, zei ik met een cocktail in m'n hand op een heerlijk dakterras in het zonnetje. Wat is het leven toch mooi!

  • 08 Maart 2016 - 08:52

    Bianca:

    Klinkt goed!! Wat een verwennerij bij je gastgezin. Ze doen wel hun best je echt welkom te laten voelen zeg.
    Succes met je Spaans.

  • 08 Maart 2016 - 09:11

    Lisa:

    Niet stiekem biertjes onder schooltijd drinken he! Succes vandaag weer :) voor je t weet slaap je zo lekker dat je je nog kans hebt om je te verslapen voor school haha
    Dikke kus!

  • 08 Maart 2016 - 13:22

    Saskia Marshall:

    Hahaha, ik zou niet durven lisa! Al breng je me wel op ideeen...... Misschien praat ik wat makkelijker na een biertje :-)
    Ik word zeker verwend hier en thuis voel ik me zeker!

    Dikke kus terug!

  • 08 Maart 2016 - 14:01

    Monique:

    Wat leuk om te lezen, wat schrijf je dat mooi! Ik zie het voor me. Heel veel geluk gewenst XX

  • 08 Maart 2016 - 14:01

    Monique:

    Wat leuk om te lezen, wat schrijf je dat mooi! Ik zie het voor me. Heel veel geluk gewenst XX

  • 08 Maart 2016 - 14:01

    Monique:

    Wat leuk om te lezen, wat schrijf je dat mooi! Ik zie het voor me. Heel veel geluk gewenst XX

  • 08 Maart 2016 - 14:01

    Monique:

    Wat leuk om te lezen, wat schrijf je dat mooi! Ik zie het voor me. Heel veel geluk gewenst XX

  • 08 Maart 2016 - 18:20

    Sarai:

    Hier nog een volger

  • 08 Maart 2016 - 18:21

    Sarai:

    Oops, der ging iets mis
    Super leuk om zo je reis een beetje mee te kunnen maken
    Hier nog een volger!
    Enjoy x

  • 09 Maart 2016 - 08:21

    Els:

    Hoi meis, blij dat je het goed hebt daaar, mooie fotos zo warm allemaal. Succes met je school, gaat je lukken. dike kus

  • 11 Maart 2016 - 14:09

    Robin:

    Hi SAS,
    Nou ik volg het ook. Zoals je weet ben ik altijd iets later op de hoogte ;-)
    Blij te lezen dat je zo goed verwend word in het gastgezin hihi. En je schrijft leuk. Proost!
    Liefs !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

Guatemala

Quetzaltenango - Monterrico - Antigua

Recente Reisverslagen:

12 April 2016

Adios Monterrico, Hola Antigua!

09 April 2016

Monterrico!

05 April 2016

Kleine update...

30 Maart 2016

Antigua

24 Maart 2016

The great escape
Saskia

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 22174

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 22 November 2016

New-Zealand

27 Augustus 2016 - 16 Oktober 2016

Vietnam

18 Juni 2016 - 31 Juli 2016

Indonesie

31 Juli 2016 - 27 Juli 2016

Nepal

14 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Suriname

15 April 2016 - 13 Mei 2016

Peru

03 Maart 2016 - 15 April 2016

Guatemala

Landen bezocht: