Lago de Atitlan - Reisverslag uit Santiago Atitlán, Guatemala van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu Lago de Atitlan - Reisverslag uit Santiago Atitlán, Guatemala van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu

Lago de Atitlan

Door: Saskia Marshall

Blijf op de hoogte en volg Saskia

23 Maart 2016 | Guatemala, Santiago Atitlán

Zondag ochtend zijn Karoline en ik vertrokken met uiteraard een lunch pakketje van onze lieve gastmoeder. Wat een schat is het toch! Ze heeft wel 200 keer verteld dat we geen sla mogen eten, geen fruit of ander voedsel van de straat, veel water moeten drinken en voorzichtig moeten zijn. Oja en we mochten niet in de zon lopen, ha ha best lastig in een zonnig land. We hebben een minibusje naar het busstation genomen, zij mocht voorin met haar backpack dus ze had een goed plekje. Ik zat op de achterkant van haar stoel naast de deur die niet dicht ging. Elke bocht was een uitdaging om in de bus te blijven zitten en niet er uit geslingerd te worden. Veilig aangekomen moesten we nog een markt over om bij het busstation te komen. Daar hebben we een Japanse vrouw ontmoet die een kraampje heeft waar ze cake e.d. verkoopt. We kochten een stukje cake en kregen er 1 gratis bij en na 10 minuten kletsen kregen we ook nog is pannekoekjes mee voor de lange busrit. Ik ga haar zeker nog is bezoeken want het smaakte erg lekker! We hadden een bus gevonden die een directe verbinding had naar San Pedro. 345 keer stoppen en 3,5 uur later arriveerde we in San Pedro. Het scheelt daar echt 10 graden met Xela dus het zweet stond op ons voorhoofd. We moesten echt gigantisch nodig plassen na al dat gehobbel van die rot bus, maar nergens was een wc of restaurantje. Uiteindelijk hebben we een soort van underground toilet gevonden waar je niet dood gevonden wilt worden maar goed als je moet, dan moet je. Er werd ons aangeraden om te overnachten bij hostel Zoola. We hebben de tuc tuc genomen en werden een straatje in gewezen. Daar was het hoor, Zoola aan het eind van een donker steegje. We hadden een private room genomen omdat de slaapzalen al vol waren. Eerste wat we deden was onze bikini aantrekken en naar de bar huppelen. Wat een uitzicht! Bar, zwembad, zon, prachtige omgeving wat wil je nog meer? In de avond zijn we naar Sublime gegaan. Een soort beach bar met een kampvuurtje en uitzicht over Lago de Atitlan. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang te kunnen bekijken, wauw! Dat was zeker de moeite waard, daarna zijn we nog even gaan slapen.... Rond het middag uur zijn we per boot naar San Marcos gegaan. Een super leuk dorpje aan de andere kant van het meer. Het is een wonder dat we niet ziek zijn geworden van die boot. Nat waren we wel want dat bootje gaat gigantisch hard over dat water heen en het waaide nogal hard dus de golven waren goed aanwezig. Heerlijk verfrissend dat koude water. Eenmaal aangekomen zijn we rondgeleid door Nick, hij was daar al vaker geweest. Super leuk dorpje want er zijn geen auto's en de paden zijn super smal. Ik kan niet anders zeggen dan schattig en schoon. we hebben een biertje gekocht in de tienda zijn naar een soort natuurpark gegaan. Je betaald dan 10Q en dan mag je dus gebruik maken van het park. We hebben daar leuk gewandeld en uiteraard gezwommen in het meer. Er waren 2 straat honden die met ons mee zwommen, echt super lief! Na het redelijk vieze water van het meer waren we wel weer toe aan een duik in ons zwembad. We hebben de boot weer terug genomen naar San Pedro. Het raakte bewolkt en het begon aardig te waaien dus zwemmen zou fris zijn. We besloten ergens wat te gaan eten. Nick wist wel een leuk restaurant met een super uitzicht en lekker eten. En wat was het lekker.... Mmmm ik heb nog nooit zo'n grote pizza gegeten. Met een volle buik zijn we terug naar Zoola gekropen. We zagen echt té vol. Bij terugkomst zijn we in de hangmat gaan hangen en daarna wat cocktails gaan drinken en raakte aan de praat met mensen die naar een techno party zouden gaan. Wij zijn natuurlijk wel in voor een feestje. Daar aangekomen wisten we eigenlijk al dat het niet helemaal ons ding was. Iedereen was onder invloed van drugs (maar echt kruipend over de vloer) en de sfeer was niet goed. We hebben een drankje gedaan en zijn lekker naar bed gegaan. Vanmorgen zou ik officieel om 08.30 weg gaan maar goed dit is Guatemala en het is ook nog is een feestweek dus die man vertelde me dat ik om 13.30 opgehaald zou worden. Prima toch.. We zijn gezellig gaan ontbijten en hebben nog lekker in het zwembad gelegen. Mijn terug rit duurde ongeveer 5 uur?! Alles ging super sloom en er was mega veel verkeer op de weg. Maar de rit is fantastisch, wat een mooie omgeving! Al met al hele leuke dagen gehad in San Pedro. De plek voor hippies, drugs en peace. Onwijs mooie omgeving maar qua publiek niet mijn ding. Echt super leuk om er geweest te zijn maar ik hoef er niet zo zeer nog eens naar toe. Morgen begin ik weer met spaanse les. Poging twee, to be continued......