Arequipa, Puno en uiteindelijk La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu Arequipa, Puno en uiteindelijk La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu

Arequipa, Puno en uiteindelijk La Paz

Door: Saskia Marshall

Blijf op de hoogte en volg Saskia

08 Mei 2016 | Bolivia, La Paz

Goedemorguhhhh, het is bij mij momenteel 4 uur in de nacht en ik ben net aangekomen in Puno. Afgelopen woensdag ben ik vertrokken naar Arequipa een busrit van ongeveer 11 uur. Heel comfortabel want ik had een bed, dat is niet verkeerd natuurlijk! Woensdag zijn we eerst met een aantal vrijwilligers uiteten geweest omdat het mijn laatste dag was op het project. Was echt een hele gezellige avond en we zijn beland in een bier cafe waar ze dus bier hadden van over de hele wereld! Niet zo handig voor mij want ik moest natuurlijk 50 keer plassen die nacht, in de bus.. Niet om op te scheppen maar ik zat eerste klas (scheelde €2,- met tweede klas) maar dit was dus een soort aparte ruimte met een deur die ik natuurlijk nooit meer open kreeg. Na 10 minuten trekken heeft dan toch eindelijk iemand me geholpen met de deur die ik de keren daarna ook gewoon niet open kreeg. Dan de toilet.... Dat was echt te ranzig voor woorden overal waar je keek was urine dus ik dacht slim te zijn de eerste keer dat ik ging plassen. Ik ben namelijk gewoon op die randen gaan staan zodat ik niet hoefde te zitten, maaruhhh dat werkt niet he als je door de bergen rijdt... Maar goed genoeg vieze praat dacht ik zo. Ik kwam daar om 7 uur in de ochtend aan op donderdag. Lekker vroeg hoor! Ik had natuurlijk geen hostel of iets geregeld dus ik heb een taxi naar het centrum genomen en ben een beetje rond gaan lopen op zoek naar een goedkoop plekje om te slapen, uiteraard waren alle goedkope bedden al vol en zou ik uiteindelijk net zo veel betalen voor een slaapzaal als voor een privé kamer in een hotel. Keus snel gemaakt he! Ik heb me tas gedropt en ik ben met een missie op pad gegaan. Namelijk een bus vinden naar San Pedro de Atacama, in Chili. Na 3 maatschappijen kwam ik erachter dat Chili gewoon niet ging lukken.. Ik kwam namelijk een dag te kort. Ik zou via Tacna naar Arica moeten en vervolgens naar San Pedro, dit alles zou in totaal 22 uur zijn.. Wat haalbaar zou zijn zoals ik het berekend had maar wat blijkt nou, de bus naar San Pedro gaat maar 1 keer per dag en met elke route die we uitstippelde miste ik dus die ene bus.. Heel jammer! Maar goed het leven gaat door ik ben dus terug gegaan naar het busstation om een bus te boeken naar La Paz (Bolivia) maar hier komt de grap, van alle 67 touroperators is er maar ÉÉN die een verbinding heeft naar La Paz om direct te kunnen boeken. Bij andere had ik dus een bus naar Puno moeten nemen en vanaf Puno hopen dat er een plekje is in een bus. Maar laat die meneer er nou niet zijn... Ik heb bijna 2 uur moeten wachten voor ik mijn busticket kon regelen nou best gezellig hoor tussen de Peruvianen. Vooral de vrouwen uit de bergen... Die ruiken best sterk omdat ze blijkbaar (heb ik me laten vertellen) over hun rok plassen. Nou goed uiteindelijk alles kunnen regelen gelukkig en ben ik lekker op pad gegaan. Ik heb bijna de hele dag gewandeld, kerkjes bezocht en een tour voor vrijdag naar de Colca Canyon geregeld. Donderdag op vrijdag nacht werd ik om 3 uur opgehaald, ja inderdaad dat dacht ik ook. Heb je eindelijk een heerlijke privé kamer met douche en alle gemakken kun je er nog niet echt gebruik van maken. Het was ongeveer 3 uur rijden naar Chivay een dorpje in de Colca Canyon, hier hebben we ontbeten. Daarna zijn we langs alle viewpoints omhoog gegaan richting de Condors. Gosssssiemijne ik had nog nooit zo'n grote vogel gezien. Het is de grootste roofvogel ter wereld: andescondor. Normaliter zie je er een paar volgens onze gids en niet eens altijd nou ik denk dat ik er wel 10 heb gezien. Wauw! Ze vlogen ZO dichtbij het was echt een hele bijzondere ervaring. Daarna zijn we naar de natural hot springs gegaan en dat was natuurlijk geen straf. Heeeeerlijk warme baden die ik allemaal voor mijzelf had want er was namelijk niemand... En de mensen van mijn tour waren allemaal hun zwemspullen vergeten. Vervelend voor ze. Na de lunch zijn we naar het hoogste punt gereden, vanuit hier kon je alle vulkanen en bergen zien. Heel mooi om te zien maar ik moet toegeven dat ik na de omgeving van Machu Picchu niet meer zo snel onder de indruk ben. Maar mooi was het zeker en koud heeeeeel koud. Daarna was het ongeveer nog 3 uur terug rijden die ik natuurlijk met mijn ogen dicht heb doorgebracht. Terug aangekomen in Arequipa ben ik mijn backpack op gaan halen in het hotel, hier heb ik me ook nog even omgekleed omdat ik wist van mijn laatste ervaring dat de bussen ijskoud zijn. Daar ging ik hoor bepakt en bezakt op zoek naar een wifi cafeetje om tijd te doden, ik had namelijk nog 5 uur voordat mijn bus ging.... Nou de wifi werkt hier nergens echt heel goed in Peru en toen stuitte ik op het volgende probleem. Mijn telefoon wilde niet meer opladen..... Na een uur stoeien met het kabeltje en mijn telefoon deedtie het ineens hoor. He he gelukkig, ik moest gewoon even het stekkertje andersom erin doen logisch natuurlijk? Rond 21.30 heb ik de taxi genomen naar het busstation en geloof het of niet maar stipt om 22.30 vertrok mijn bus. Ik zat naast een Peruviaan die maar niet zijn mond wilde houden.. En ik snapte de ballen niet van wat hij zei omdat hij zo snel praatte. Uiteindelijk nog een soort van een gesprek gevoerd tot ik 'plots' in slaap viel en gewoon niet meer reageerde. Hij begreep de hint. Inmiddels is het bijna 5 uur en mijn bus naar Bolivia gaat om 7 uur dus ik heb nog even.... To be continued.
Nou dat ging natuurlijk niet zoals geplant haha, we werden een bus ingepropt met z'n allen maar die bus was van een andere maatschappij.. Dus geen toilet, rot stoelen en ijskoud. Maar goed dat maakte mij niet heel veel uit. We kregen visum dingen om in te vullen voor we bij de grens aan kwamen maar zo slim als dat ik natuurlijk ben...... Had ik mijn visum van Peru in Cusco laten liggen bij m'n gastgezin...... Tja zonder kom je het land niet uit en dat wist ik ook, het was dus een gokje of ik Peru mocht verlaten en Bolivia in mocht. Best spannend toch? Ik vertelde het aan een mannetje bij de grens en die wist wel een oplossing als ik hem 20 sol betaalde (ongeveer €7.-). Echt het was een hele bijzondere ervaring en het ging ook allemaal heeeeeel sneaky. Want er zaten twee mannen achter de balie en ik mocht alleen naar de rechter toe want de linker zou mij niet toe laten. Dat mannetje stond dus iedereen naar een balie te wijzen om te zorgen dat ik bij het juiste mannetje terecht kwam. Daar ging ik hoor met mijn paspoort en daarin 20 sol verstopt.. Zonder ook maar iets te zeggen kreeg ik een stempel en was ik vrij om het land te verlaten. Zo simpel is dat gewoon! Eenmaal over de grens heb ik me stempeltje voor Bolivia gehaald. Appeltje eitje en geloof me je kan zonder moeite gewoon doorlopen want het is namelijk gewoon een weg zonder beveiliging, militairen, politie of wat dan ook. Dus wie illegaal naar binnen wilt kan dat gewoon doen. Eenmaal over de grens werden we weer in een andere bus gestopt om vervolgens 15 minuten later weer te stoppen in een plaatsje aan het meer waar sommige mensen verbleven, de rest kreeg de gelegenheid om te lunchen. Om 13.00 werden we weer verwacht bij een kantoortje waar we dus wéér een andere bus in gingen om vervolgens nog '2,5 uur' te rijden naar La Paz.. Niet dus! Onderweg moesten we weer de bus uit, met een boot naar overkant en daar weer wachten op een bus. Al met al natuurlijk een hele leuke ervaring en ik heb echt hele leuke mensen ontmoet dus we zagen er wel de humor van in. Uiteindelijk hebben we er nog dik 5 uur over gedaan om in La Paz te komen maar dat was het zeker waard! Wat een prachtig gezicht als je hier aan komt rijden, zo'n grote stad tussen gigantisch hoge bergen. Ik deel nu een kamer met een stel uit Duitsland die ik dus onderweg heb ontmoet en morgen gaan we een bus regelen om verder te reizen. Vanavond zijn we uiteten geweest met een ander stel uit Australië die we ook onderweg hebben ontmoet. Tijd om nu maar is een goede nacht te slapen! Welterusten X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Saskia

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 22115

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 22 November 2016

New-Zealand

27 Augustus 2016 - 16 Oktober 2016

Vietnam

18 Juni 2016 - 31 Juli 2016

Indonesie

31 Juli 2016 - 27 Juli 2016

Nepal

14 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Suriname

15 April 2016 - 13 Mei 2016

Peru

03 Maart 2016 - 15 April 2016

Guatemala

Landen bezocht: