Broodje kroket! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu Broodje kroket! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu

Broodje kroket!

Door: Saskia Marshall

Blijf op de hoogte en volg Saskia

18 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen vanuit Suriname! Het is alweer even geleden dat ik geschreven heb..... Ik zal even verder gaan waar ik gebleven was, de floating islands.... Super vet omgezien te hebben. Eilanden zijn gemaakt van riet en toen ik daar was heeft een man laten zien hoe ze dat maken, heel knap. Wat grappig is dat de eilanden ronddrijven en als je er op staat de eilanden gewoon mee gaan met golven. Je hebt dus het idee dat je op een boot zit. Ik heb natuurlijk ook nog even rond gevaren op een zelf gemaakt bootje. Na deze leuke ochtend moest ik snel weer terug naar het busstation omdat ik bericht had gekregen dat de bus eerder zou vertrekken. Daar aangekomen was het natuurlijk allemaal loos alarm en heb ik nog een uur gewacht op de bus, al dat gehaast voor niks! Het was een lange rit terug naar Cusco, we zouden eigenlijk rond 8 uur in de avond daar aan komen maar dat werd half 10.. En er zaten verschrikkelijk stinkende mensen in de bus wat het ook niet beter maakte... De volgende dag moest ik rond 3 uur in de middag op het vliegveld zijn. In de ochtend heb ik mijn backpack ingepakt..... Ik weet niet hoe het kan maar ik heb Peru verlaten met 19,8 kilo, WAT? Het was ook echt super moeilijk om 'm dicht te krijgen dus ik heb geen idee wat er gebeurd is in Peru. Waarschijnlijk gekrompen? Ik ben voor vertrek nog wezen lunchen met wat mensen en we zijn tot de conclusie gekomen dat 4 weken gigantisch snel zijn omgegaan. Ik moet ook zeggen dat ik niet het gevoel heb dat ik daar 4 weken geweest ben! Dat komt waarschijnlijk omdat ik heel veel rondgereisd heb. Maar goed genoeg over Peru! De reis naar Suriname was werkelijk interessant.. Op het vliegveld in Cusco werd ik er natuurlijk uitgehaald omdat ik een verdachte was van drugssmokkel, dat neem ik ze niet kwalijk want van Peru naar Colombia naar Curaçao naar Suriname is best een bekende drugsroute, en dan was ik ook nog is een paar dagen in Bolivia geweest. Heel mijn backpack werd leeggehaald en zelfs gecheckt op dubbele bodem, het eerste half uur werd ik echt als stront behandeld omdat ze er zeker van waren dat ik smokkelde. Toen ze niks konden vinden werden ze wat vriendelijker en waren ze ineens geïnteresseerd in wat ik 9 maanden aan het doen was. Tja.. Bijna mijn vlucht gemist! Op het vliegveld kwam ik er ook achter dat al mijn vluchten veranderd waren, op Lima was ik nu nog maar 8 uur en op Colombia uiteindelijk 9 uur... Op Curaçao was het wachten niet zo erg want daar stond een broodje kroket op mij te wachten en een rook hok, wat wil je nog meer? Het smaakte HEERLIJK. Aangekomen in Suriname begon het volgende probleem.. Ik had namelijk geen Euro's of Dollars om een visum te kopen, oepsie. Eigen schuld hoor want ik heb me natuurlijk ook helemaal laten informeren of ingelezen. Na wat illegale handelingen ben ik toch aan dollars gekomen...... Ja je maakt wat mee hoor! Ik werd door een mannetje via via het vliegveld uit gesmokkeld om te kunnen pinnen en vervolgens te veranderen naar dollars. En daarna weer netjes terug gebracht naar de douane.. Na ongeveer 2 uur was ik eindelijk klaar daar en ben ik de taxi ingestapt naar het vrijwilligershuis in Paramaribo ongeveer nog een uurtje rijden. Na een warme nacht werd ik wakker in een storm.. Regen, regen en nog is regen! Op de dag heb ik alle vrijwilligers ontmoet en zijn ze in de avond met me gaan pinnen en gaan shoppen. In Suriname heb ik namelijk niet mijn Alpaca truien en lange broeken nodig... Ik heb heerlijk huisgemaakte Pom met kip gegeten bij Rita (zij woont huer op het erf om een oogje in het zeil te houden). Maandag zijn we naar de colakreek geweest dat is een recreatie gebied. Het water heeft daar de kleur van cola vandaar de naam. Echt een hele leuke dag gehad met weinig regen! In de avond zijn we sushi gaan eten wat we hier echt niet meer gaan doen.... We waren met een groep van ongeveer 20 en we hebben over 30 sushi stukjes zeker 3,5 uur gedaan..... Pfffff! Ik heb hier een fiets dus zijn we gisteren op de de fiets door de stad gegaan. Wat heeeeerlijk om weer te fietsen! In de avond zijn we naar de film junglebook gegaan was erg gezellig! Vanmiddag ga ik voor het eerst naar het dierenasiel waar ik vrijwilligerswerk ga doen ik heb er echt super veel zin in! Al met al zijn de eerste dagen in Suriname super leuk, ik houd het hier nog wel even vol..... Het huis is ook erg leuk. We hebben een eigen huis met een keuken, badkamer een wasmachine en ieder een eigen slaapkamer. Erg relaxed om weer schoon te kunnen maken en lekker je eigen ding te doen. Alleen hebben we inmiddels al een dag zonder stroom geleefd maar dat ben ik nu wel gewend haha. Een werkende ventilator had toch wel lekker geweest......

  • 18 Mei 2016 - 19:25

    Bianca:

    Heel veel plezier in Suriname..... Zeker eentje die ook op mijn lijstje staat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Saskia

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 22148

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 22 November 2016

New-Zealand

27 Augustus 2016 - 16 Oktober 2016

Vietnam

18 Juni 2016 - 31 Juli 2016

Indonesie

31 Juli 2016 - 27 Juli 2016

Nepal

14 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Suriname

15 April 2016 - 13 Mei 2016

Peru

03 Maart 2016 - 15 April 2016

Guatemala

Landen bezocht: