Extra lange en laatste editie uit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu Extra lange en laatste editie uit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Saskia Marshall - WaarBenJij.nu

Extra lange en laatste editie uit Suriname

Door: Saskia marshall

Blijf op de hoogte en volg Saskia

13 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Zo, dat is alweer even geleden... Excuus! Extra lang deze keer..
De film vorige week was erg leuk zo leuk dat we deze dinsdag weer zijn gegaan. Op dinsdag is het namelijk goedkoper. Ja we blijven Hollanders he!
Waar moet ik is beginnen met vertellen de tijd gaat zo snel dat ik eigenlijk vaak vergeet wat ik allemaal al gedaan heb.. Vorige week vrijdag zijn we op trip gegaan naar brownsberg. We zijn begonnen met ziplinen door de jungle, echt super vet! Wat een ervaring door de jungle heen en uiteraard stonden de muggen al met smart op ons te wachten.. Jeetje wat zijn we lekgeprikt daar tussen de bomen. We moesten eerst even oefenen op een lijntje nou toen dacht ik wel even waarom doe ik dit ook alweer, niet perse omdat het eng was maar dat harnas zit zoooooo strak dat je echt een kots gevoel krijgt als je hangt. Maar pijn is fijn, jeuk is leuk en bloed is goed. Daar gingen we hoor bergje op richting het eerste platform. De eerste stelde eigenlijk niet heel veel voor maar daarna werd het echt super vet. Prachtig uitzicht met als hoogtepunt toch wel over de Suriname rivier. Daar gingen we ook het snelst en werden we dus afgeremd met een stoot kogel. Het engste was het stomme bruggetje..... Ik haat bruggetjes en al helemaal op 60 meter hoogte en planken 50 cm van elkaar vandaan waarvan de schroefjes zichtbaar los zitten of niet meer aanwezig zijn. Oja en het zit vast met touwen dus je slingert van links naar rechts. Nou bedankt ik sla even over, maar dat kon natuurlijk niet. Ik ben naar de overkant gerend wat blijkbaar het beste was om te doen want hoe langzamer je ging hoe meer je wiebelde. En de gids stond gezellig te kletsen met een ander vrouwtje die de overkant al had gehaald dus het laatste stukje mocht ik ook nog is zelf omhoog klimmen. Ach we hebben het overleefd en het was een leuke ervaring.
Daarna waren we wel toe aan een drankje. We kregen een 'vrolijk' drankje van onze gids en lekkere roti. Na wat foto's zijn we doorgereden naar het Brokopondo meer. Hier hebben we een bootje genomen naar een eilandje waar we een paar uurtjes konden relaxen en zwemmen. Tussen de piranha's...... Er was niets afgezet dus de kans was aanwezig om opgevreten te worden door piranha's, maar ach ook dat hebben we overleefd. Op het eiland was ook een papegaai waarvan we dachten dat hij erg vriendelijk was. Maar toen we te dichtbij kwamen kregen we de evil eye en was hij klaar om te bijten. Foutje bedankt, maar wederom overleefd. Er waren trouwens wel rare visjes in dat water en dat lag blijkbaar aan mij want ze deden het alleen bij mij. Die visjes groepeerde en vielen mijn benen aan, eigenlijk voelde het als die visjes van de chinees die dode huidcellen eten. Er was ook een band waar we lekker in konden hangen en onze gids ging even met een zelfgemaakt bootje het water in... Twee tonnen met een paar stokjes er tussen, dat kon natuurlijk niet lang goed gaan. Daar lagen ze hoor met kleding en al in het water! Na het water avontuur zijn we weer terug gegaan met het bootje naar onze bus. Onze 'kapitein' maakte er nog even een stunt boot van.. Scherpe bochtjes op een groot meer met piranha's is toch niet zo mijn ding. Droog bij de bus aangekomen zijn we vetrokken naar de brownsberg. De laatste paar kilometers waren over een weg met kuilen. Hobbel de bobbel waar iedereen toch wel misselijk van werd en we hadden net voor we begonnen aan de laatste kilometers een ijsje gegeten. De weg er naar toe was ook prachtig, we konden aapjes spotten en kregen al een voorproefje van de jungle. we kwamen erachter dat er bedden waren en dat we dus niet in onze hangmat hoefden te slapen. Maar dat wilde we wel gewoon natuurlijk! Er waren namelijk twee andere meiden mee die in een bed wilde slapen dus was er een huisje geregeld. Onze hangmat konden we daar niet ophangen dus moesten wij een stuk verderop in een hutje hangen. Na even wat gedronken te hebben zijn we een stuk gaan lopen door de jungle. Wij hebben een aantal keren gevraagd of dat kon op onze slippers, ja natuuuurlijk werd er gezegd. Nou dus niet! Alleen Iris en ik hadden slippers aan... We gleden van links naar rechts en een paar keer uit onze slippers er was zo veel modder dat het gewoon niet te doen was. Enige voordeel was dat we door diepe plassen gingen waar de andere dus hun schoenen uit moesten, wij niet! Behalve veel modder, 500 muggen en andere insecten hebben we niet veel gezien tijdens te wandeling. Een aantal keren kwam er een vislucht voorbij en dat is van een slang maar die zijn we gelukkig niet tegen gekomen. Bij terugkomst in onze luxe huisje zijn we onder de douche gesprongen en ging de rest weer wandelen met onze gids. Iris en ik zouden even gaan 'relaxen in onze hangmat' tot er ineens een vislucht voorbij kwam. SLANG! Het was al donker en onze zaklamp hadden we niet bij ons dus we zijn keihard naar het huisje gerend gillend. Een andere gids kwam mee om te checken op slangen maar die was al vertrokken, waarschijnlijk geschrokken van onze gil kunsten. Daarna was het tijd om te eten deze keer hadden we cassave soep, op zich erg lekker.. Tijd voor een avond wandeling door de jungle. Daar gingen we hoor een half flesje deet op ons lichaam, lange broek en lang shirt en me zaklamp van de action die inmiddels niet weer werkt. Al snel kwamen een gigantische spin tegen waarvan de gids eigenlijk ook niet precies wist wat voor soort het was. Ja het is blabla en dan was het toch weer ineens blabla.. Vaaaag! Die wilde we dus niet meer vasthouden. Wat het nou was? Geen idee, giftig en boos was hij in ieder geval wel. Het begon natuurlijk lekker te regenen, best hard ook en dan is de kans om dieren te zien nog maar klein. Ze schuilen dan allemaal voor de regen en buiten dat konden we ook niet erg ver vanwege de diepe kuilen en grote plassen water. Het was dus een korte natte wandeling. Bij terugkomst hebben we een drankje gedaan en zijn we gaan slapen, Astrid was niet lekker geworden dus ik ben bij haar op de kamer gaan slapen in een bed en de andere meiden in de hangmat.
De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken om naar de Ireneval en de Leoval te gaan wandelen, dit zijn watervallen in de jungle. De wandeling is verschrikkelijk. Het is ongeveer 2 uur naar de Ireneval maar best steil naar beneden en lekker door de glibberige blubber. Nou over de terug weg hoef ik natuurlijk niet te vertellen, dat kunnen jullie zelf wel invullen.. Wat een drama omhoog, door de takken en de glibberige blubber. Ik ben natuurlijk een aantal keren gevallen.. Ik krijg me broekje ook niet meer schoon! Het was het zeker waard wat een mooie omgeving en heerlijk verkoelend onder de koude stralen van de waterval.
Bij terugkomst hebben we lekker geluncht en zijn we weer terug naar huis gegaan. We waren helemaal kapot dus hebben weinig gedaan die avond. Zondag zijn we naar fortzeelandia gegaan en even wat gaan drinken. Ik voelde me niet helemaal op en top dus ik ben in de middag even gaan liggen en die avond was de laatste avond van Iris. Zo jammer... We zijn met een hele groep uiteten geweest voor haar afscheid. Maandag was het dan zo ver, daar ging ze hoor terug naar Nederland. Ze wilde helemaal niet weg! Zondag op maandag nacht zijn Judith en Rens aangekomen in Suriname. Maandag hebben we geluncht en gewandeld door de stad, uiteraard met regen.. Welkom in Su.. We hebben de afgelopen week gezellige uitstapjes gedaan zoals het Surinaams rumhuis en naar de bioscoop (alweer). Ook zijn we lekker vaak uiteten geweest dus alle kilootjes zijn er weer bij hoor. Afgelopen vrijdag zijn we op trip gegaan naar Bigi Pan dat was echt super leuk! Annemiek en Astrid zijn ook mee gegaan. We werden opgehaald door Mientje, een hele lieve vrouw met twee lange vlechten in een grote gele bus. We konden dus lekker languit! We hebben een stop gemaakt in Nickerie waar eigen geen drol te beleven was maar van daaruit zijn we per bootje verder gegaan. Een lekker simpel bootje waar de gehele rit water uit geschept moet worden omdat we anders zinken maar verder was het prima te doen. We moesten over een soort bruggetje met het bootje.... Iedereen uitstappen en trekken maar. Wat een ervaring! En daar waren de eerste vlekken al hoor, sas kan niet lang schoon blijven natuurlijk. Bemodderd zijn we terug de boot ingestapt om vervolgens ongeveer een half uurtje door de mangroves te varen. Super leuk om het verschil te zien met Guatemala, dit was een stuk minder bebost maar schoner en mooier! We hebben onderweg kleine aapjes gespot en een paar mooie vogels. Aan het eind kom je op een groot meer waar diverse tijden van het jaar de zee in stroomt zoals nu dus. Het water is zout en er is ene sterke stroming, maar super mooi en rustgevend. Ons huisje kon je in de verte al zien, super basic maar prachtig op z'n eigen manier. We konden even relaxen en gebruik maken van de kano's. Nou Astrid en ik wilde dat wel hoor.. Jut en jul in een kano, achterstevoren.. Dat beloofde weinig goeds. We kwamen er na een half uurtje stuntelen achter dat we dus verkeerd bezig waren, we gingen namelijk de verkeerde kant op. De voorkant was bij Astrid en die kant gingen we dus niet op. Wat hebben we gelachen! Rond 5 uur was het tijd voor een boottochtje. Onwijs mooie omgeving en super mooie vogels gespot! En toen eindelijk... KAAIMAN! Het was nog een kleintje maar ik was zoooo enthousiast . Ik had hem eigenlijk zelf willen vangen haha. Ik hield zijn lijf vast, de gids zijn bek en Judith heeft er een elastiekje om gedaan zodat hij niet kon bijten. Iedereen heeft hem even vastgehouden en ik op het laatst ook nog een keer, ik maakte even een foutje want ik zette hem gewoon lekker op schoot maar dat vond hij niet zo gezellig. Na wat spartelen (zo'n beest is sterk!) hebben we het elastiekje verwijderd en weer vrij gelaten. Super vet!
Bij terugkomst stond er een buffet voor ons klaar waar je u tegen zegt. Wat kan die vrouw lekker koken zeg! We zijn daarna nog een keer de boot op gegaan om kaaimannen te spotten maar alleen de kleintjes lieten zich zien. Wat had ik graag nog een grote vastgehouden!! Maar helaas pindakaas. De volgende ochtend zijn we na een heerlijk ontbijt vertrokken om visnetten binnen te halen en een modder bad te nemen. Vissen was een beetje mislukt.. Was hadden 3 vissen gevangen waarvan ik er eentje per ongeluk expres weer terug had gegooid.. Hij leefde nog dus ik vond het zielig! We zagen ineens nog een kaaiman bij de bomen die ik mocht helpen vangen!!! Ik was zoooo enthousiast ik had me waterschoenen al aan en ik was klaar om de boot uit te stappen en weg was de kaaiman... Zo jammer! Had ik dat bijna van me bucketlist kunnen strepen. Midden op het meer zijn we gestopt voor het 'modderbad'. Ik ben niet vies van veel dingen maar GETVERDERRRIE! Je zakte tot je knieën weg in de blubber en ik ben al niet zo groot dus ik kwam nog net boven het water uit.. Na een lichtelijke paniek aanval kon ik de situatie accepteren. We hebben elkaar lekker bemodderd en zijn daarna weer terug gegaan naar het huisje waar weer een heerlijke lunch op ons stond te wachten. Het begon ineens mega hard te regenen dus alle luiken moesten dicht en alle tassen in vuilniszakken. Tijd om te gaan... Ik had nog weL even kunnen blijven daar! Wat een prachtige locatie en wat een rust. Het hutje werd vergezeld door een heleboel krabben en gekko's oja en laten we de muggen niet vergeten.. Maar wat een charme! Het wordt gerund door onwijs lieve mensen (een familie) en dat in combinatie met een gezellige groep heeft dit echt de leukste trip gemaakt! Bij terugkomst hadden we nog een feestje op de planning staan waar we eigenlijk te moe voor waren.. Maar wat was het leuk! Eindelijk is wat anders dan kontje draaien en constant bekeken worden. Er waren bijna alleen maar Nederlanders en de muziek was een hele andere stijl dan normaal. Geen spijt van mijn laatste feestje in Suriname!
Gisteren (zondag) zijn we naar de colakreek gegaan en hebben daar heerlijk relaxed. Geen regen en een heerlijk zonnetje, wij mogen niet klagen. Vannacht was dat wel anders.... Rond half 5 werd ik door trillende ramen, harde donders en keiharde regen wakker gemaakt. Dat was wel even een O MY GOD momentje.. Ik heb ook niet meer geslapen en heb alle spullen even veilig gesteld. Mijn kamer was zeiknat en onze veranda was inmiddels gevuld met water. Mijn was hing buiten aan het rek dus toen ik die in alle haast naar binnen haalde viel het rek uit elkaar.. Vanmorgen stonden alle straten onder water en was het bijna onmogelijk om naar me project te gaan. Na een uur bellen is er eindelijk een taxi mij op komen halen, gelukkig. Morgen gaan we NOG een keer naar de film en lekker uiteten. Woensdag is mijn laatste dag op het asiel en hebben we in de avond een afscheidsdiner.. Donderdag vlieg ik weer door!
Inmiddels is dit dus alweer mijn laatste blog uit Suriname, zaterdag ben ik alweer in Indonesië! Ik heb zoooo veel zin om verder te gaan. Het was een bijzondere tijd in Suriname maar drie toppers van een meiden hebben alles zoveel mooier gemaakt. En het dierenasiel was geweldig! Het heeft mijn hart meerdere malen gebroken, ik heb een aantal tranen gelaten en het doet me ook heel veel zeer dat ik deze lieve diertjes achter moet laten. Maar het heeft ook heel veel deuren voor me geopend. Ik heb veel geleerd, super mensen ontmoet en ik weet bijna zeker dat ik in Nederland een switch ga maken naar de dieren wereld.


Tot in Indonesië!

  • 13 Juni 2016 - 22:32

    Ilsee:

    Mooi stuk geschreven weer dame! En zeker weten tot in indo!!!

  • 14 Juni 2016 - 04:29

    Saskia Marshall:

    En natuurlijk het bezoekje van Juud en Rens!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Saskia

Actief sinds 28 Dec. 2015
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 22156

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 22 November 2016

New-Zealand

27 Augustus 2016 - 16 Oktober 2016

Vietnam

18 Juni 2016 - 31 Juli 2016

Indonesie

31 Juli 2016 - 27 Juli 2016

Nepal

14 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Suriname

15 April 2016 - 13 Mei 2016

Peru

03 Maart 2016 - 15 April 2016

Guatemala

Landen bezocht: